Факультет фізики, математики та інформатики

Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини

ФАКУЛЬТЕТ ФІЗИКИ, МАТЕМАТИКИ ТА ІНФОРМАТИКИ

Шаховий клуб ''Гамбіт''

Звязок шахів і математики З давніх-давен між шахами і математикою існує тісний взаємозв’язок. Відомо, що шахи були винайдені індійським вченим математиком, який також і винайшов дію піднесення числа до степеня. Його прихильник, раджа був настільки вражений настільною грою, що захотів віддячити вченому, але не знав чим. Прохання математика на перший погляд виявилося дріб’язковим – дати стільки зерна, скільки буде, якщо заповнити всю дошку пшеничними зернятками, поклавши на першу клітинку одну зернинку, на другу – два, на третю – чотири і так далі. Раджа зрадів, вважаючи, що мова йде про 2-3 мішки. Але при підрахунку виявилося, що такої кількості зерна немає, не лише в країні, а й в усьому світі, адже сума складала 18 квінтильйонів 446 квадрильйонів 744 трильйони 73 більйони 709 мільйонів 551 тисячу 615 зерняток (або 18446744073709551615).

Шахова гра надзвичайно багатогранна. Вона поєднує спорт, мистецтво та науку. Шахами захоплювалися вчені, музиканти, художники, письменники.Прихильником цієї захоплюючої гри був відомий російський вчений Дмитро Іванович Менделєєв, який зробив вагомий внесок в світову науку. Його праці присвячені проблемам хімії, фізики, фізико-хімії, метрології, технології, економіки, геофізики. Варто сказати, що не тільки Менделєєв, а й інші відомі вчені захоплювались грою в шахи, зокрема: Ньютон, Спіноза, Лейбніц, Ломоносов, Ейлер, Капіца та інші.

Шахи являють собою інтелектуальну боротьбу двох осіб. Вони є грою (змаганням), але в той же час постійно активують розумову діяльність. У більшості країн світу шахи використовуються для розвитку дітей. У США, Нідерландах, Великобританії, Іспанії та інших країнах шахи включені до шкільної програми.

Граючи в шахи люди не помічають того, як розвивають свій інтелект, а саме:

  1. Логічне мислення. У процесі гри виникають різні ситуації. Підраховано, що існує кілька мільйонів позицій. За такого різноманіття легко зійти з вірного шляху. Вирішити ситуації допомагає правильно вибудуваний ланцюжок умовиводів, заснований на знаннях та уміннях.
  2. Пам’ять. У процесі гри розглядаються різні шахові прийоми і методи. У кожного шахіста існує свій набір прийомів і стратегій, які дозволяють досягти успіху.
  3. Абстрактне мислення. Ціна помилки у шахах дуже висока. Більшість дій ретельно продумується і прораховується гравцем. Ці операції доводитися подумки здійснювати. Тобто моделюється ситуація і підбираються кращі варіанти для її реалізації.
  4. Стратегічне мислення (планування). Основна мета шахіста - поставити мат королю суперника. На основі цього він формує різні плани з реалізації своєї ідеї.
  5. Математичні здібності. Під час гри суперник часом ставить велику кількість перешкод. Уміння розбивати ці перешкоди і не попадатися в пастки опонента формується за допомогою постійного розрахунку позиції. Цей розрахунок досягає 3-5, а іноді 20 ходів у шахістів.
  6. Уміння оцінювати ситуацію і приймати рішення. На заняттях шахіст отримує систему знань, що дозволяє орієнтуватися у величезному різноманітті позиції, що виникають в процесі гри. На основі цих знань він оцінює ситуацію. У ряді випадків виникає велика кількість продовжень. Але хід робиться тільки один. Шахіст повинен прийняти максимально правильне рішення в умовах обмеженого проміжку часу.

Платон говорив «Хто не вміє грати в шахи, той не знає математики». Саме тому на факультеті фізики, математики та інформатики активно працює шаховий гурток, який поступово переріс у клуб

«Гамбіт», що вже третій рік поспіль функціонує на факультеті та запрошує всіх бажаючих брати активну участь у захоплюючій грі.

Запропонувати новину!

Надсилайте Ваші пропозиції на

kuria.nastya@gmail.com

з поміткою "НА САЙТ ФМФ"

ЗВ'ЯЗАТИСЯ З НАМИ

Ми в соціальних мережах.

ФОТОГАЛЕРЕЯ
Ви тут: Головна Студентське життя Шаховий клуб "Гамбіт"